Wednesday, March 2, 2011

U all pakai minyak wangi jenis ape ek??

Assalamualaikum n slmt ptg wahai geng2 bloggerku....

ptg ni x dop klas,so agak membosankanla..nk tdo x leh sbb mmg x leh tdo ptg ..lbh baik jom diskuss pasal minyak wangi kn..tibe2 je aku terlintas nk tulis n3 pasal minyak wangi sbbnye td mase dlm lab mcm2 bau minyak wangi/perfume yg klassmate aku pakai..wduh waduh,kembang kempis idung aku di buat nya..ade jgk mmber2 aku yg laki tp pakai perfume wanita..semerbak bau one drop perfume yg wanita..nasib baik x terpikat kt die 2..haha


aku just pakai perfume Dunhill Desire je..harga x mahal,bau pon x kuat..tp bau die tahan lame...kalu letok kt tangan pastu gonyoh-gonyoh kt tengkuk blh tahan 5 6 jam kot..ade minyak wangi yg bau sangat tajam sampai menyengat hidung mcm kawan aku pakai. aku x tau la minyak wangi jenis ape tp kalu duk dekat ng die mesti bersin..haha..mengganggu ketenteraman awam btol la...



Info yang menarik....

Bau wangi merupakan santapan roh, ianya dapat menyegarkan jiwa, memberi kesegaran rohani dan dapat membangkitkan semangat dalaman seseorang. Bau wangi dikatakan dapat membersihkan otak dan jantung serta setiap organ dalaman tubuh manusia.
Bau-bau wangian mempunyai khasiat dan para malaikat amat menyukainya, manakala syaitan-syaitan amat membencinya, kerana diantara perkara yang disukai syaitan adalah bau yang busuk dan menjijikkan.

Sudah beberapa kali menyapukan minyak wangi dihidung pesakit yang kerasukan ketika rawatan, hasilnya 99% dari mereka akan termuntah, jin yang menganggu akan komplen minyak wangi itu terlalu busuk untuk mereka hidu.
Kerana itulah diantara tanda-tanda mereka yang mengalami masalah gangguan jin, adalah tidak suka pada bau-bau wangian.

Roh yang baik akan menyukai bau yang wangi manakala roh yang jahat akan menyukai bau yang busuk. Setiap roh akan cenderung pada bau yang sesuai dengannya.
Ada riwayat mengatakan Nabi Sulaiman a.s adalah orang yang mula-mula mengetahui sifat-sifat penyembuhan pada herba dan bunga-bungaan. Setiap bunga, pokok dan tumbuh-tumbuhan mempunyai bentuk zahir dan juga rohnya (fizikal dan spiritual). Disinilah timbulnya ilmu aromatherapy, iaitu cara merawat penyakit dengan menggunakan bau-bauan.
Haruman-haruman tersebut dapat dihasilkan dengan beberapa cara seperti menekan bunga sehingga minyak keluar dari kelopaknya atau dengan menyuling air melalui kelopak bunga dan berbagai-bagai cara lagi.

Minyak wangi yang mengandungi alkohol tidak sesuai untuk tujuan rawatan atau membuat ubat. Ini adalah kerana campuran alkohol pada zat bunga itu, akan "membunuh" zat bunga tersebut.

Didalam alam kesufian, minyak wangi digunakan pada setiap peringkat perkembangan perasaan (tingkatan-tingkatan perasaan). Ianya bertujuan untuk mempengaruhi emosi dan pusat-pusat kerohanian. Contohnya seperti minyak cendana, disyorkan apabila hendak melakukan amalan kerohanian yang serius kerana ianya dapat mendiamkan egoisma badan terutamanya berkenaan dengan tenaga batin. Begitu juga dengan minyak bunga ros, ianya dapat membersih dan mempertingkatkan kekuatan fizikal, mental, emosional dan spiritual.

Untuk tujuan rawatan dan membenteng diri dari gangguan jin, minyak wangi boleh dibacakan dengan surah-surah seperti Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas serta ayatul Qursi, atau boleh dibacakan dengan apa juga ayat-ayat al-quran, selawat atau zikir-zikir tertentu.
Ianya juga boleh digunakan untuk tujuan pelaris dan pemanis. Cuma ianya memerlukan kaedah-kaedah yang khusus dan niat yang baik dari si pemakai. Ini adalah untuk mengelakkan kehadiran jin pendamping.

3 comments:

  1. saya suka brg2 dari silky girl ..pastu minyak wangi lupe dah name ye .. pakai dulu2 cherry bloom ke nape ..wane pink botol ye mmg wangi sgt

    ReplyDelete
  2. owh..orag puan ni milih sket kalu bab perfume ork...acu blh nk pakai perfume hok duk 10 meter leh bau dh...hahaha..org puan x leh pakai perfume terlampau wangi,org laki xpe...hikhikhik

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

MSAG890904. Powered by Blogger.

Tags

OWNER

OWNER

text