Friday, March 4, 2011

Horsepower- Thomas Savery- 1702[309 tahun sebelum 2011]

horsepower!!!!! you know abaut it?


Tenaga kuda (HorsePower) adalah nama dari beberapa unit ukuran kuasa. Definisi yang paling umum sama antara 735,5 dan 750 watt. 1 Horsepower awalnya ditakrifkan untuk membandingkan output dari enjin stim dengan kekuatan kuda draft. Unit secara meluas diterima pakai untuk mengukur output dari mesin piston, turbin, motor elektrik, dan mesin yang lain. Sebahagian besar negara sekarang menggunakan watt unit SI untuk pengukuran kuasa. Dengan pelaksanaan EU Directive 80/181/EEC pada tarikh 1 Januari 2010, penggunaan tenaga kuda di Kesatuan Eropah hanya dibenarkan sebagai unit tambahan.

Pada 1702, Thomas Savery menulis tlh menulis dlm "The Miner's Friend: "Jadi bahawa mesin yang akan menaikkan air sebanyak dua kuda, bekerja bersama-sama pada satu masa sedemikian kerja, boleh lakukan, dan yang ada harus terus menerus sepuluh atau dua belas kuda untuk melakukan hal yang sama. Lalu aku berkata, seperti sebuah mesin boleh dibuat cukup besar untuk melakukan pekerjaan yang diperlukan dalam menggaji lapan, sepuluh, lima belas, atau dua puluh kuda yang harus terus dipertahankan dan disimpan untuk melakukan karya seperti itu ... "Ideanya adalah kemudian digunakan oleh James Watt untuk membantu pasaran enjin stim pembaikan nya. Dia sebelumnya bersetuju untuk mengambil royalti daripada satu pertiga daripada tabungan di batubara dari enjin stim Newcomen yang lebih tua berkata " skim royalti ini tidak berfungsi dengan pelanggan yang tidak mempunyai enjin stim yang sudah ada tetapi kuda digunakan sebagai gantinya" .. Watt menentukan bahawa seekor kuda boleh memainkan roda pengisar 144 kali dalam satu jam (atau 2,4 kali pada minit). roda itu dalam radius 12 meter, sehingga kuda tempuh 2.4 × × 12 kaki dalam satu minit. Watt menilai bahawa kuda bisa menarik dengan gaya £ 180..


pada n3 akan datang sy akan kemukakan perbandingan teori Horsepower yg dikeluarkan oleh Thomas Savery[1702=309 tahun yg lepas] dan Muhammad bin Abdullah a.k.a Rasul Allah[1400 thun yg lepas]..nantikan n3 yg akan datang...same2 kita lihat siapa lbih hebat..

No comments:

Post a Comment

MSAG890904. Powered by Blogger.

Tags

OWNER

OWNER

text